Citat,  Min vardag,  Tävling

Hur ska vi värma upp på tävling?

Fredag! I helgen händer det inte så mycket. Jag och Herr Pojkvän ska till IKEA och handla lite saker och imorgon kommer det en köpare och hämtar sin häst och jag och Fons ska rida på Kerstin Andrés tränarkurs i Flyinge. Tänkte vi skulle prata lite om hur vi värmer upp hästarna på tävling.

När jag värmer upp har jag en plan för hur jag värmer upp det vill säga att Jag gör ungefär likadant varje dag, börjar i samma varv, börja med skänkelvikningarna till höger och sedan åt vänster,  börja galopperar i den galopp som hästen har lättast för osv. Det föregår på samma vis på tävling.

  • På tävling är det viktigt att förstå att ryttarens uppgift är att förbereda hästen inte att utbilda den  (det är för sent att lära din häst något nytt när du kommer till tävlingsplatsen), inte heller att vinna uppvärmningen utan helt enkelt att förbereda hästen till att prestera optimalt inne på banan. Där skiljer det sig lite från när du tränar där din uppgift är att utbilda eller göra din häst starkare eller smidigare.
  • Ha också en plan för vad du gör om framridningen blir längre än du tänkt eller kortare än du tänkt . Vilka rörelser behöver du kanske inte göra? Vilka kan du lägga till? Vad ingår i din uppvärmning?
  • Experimentera! Många hästar blir bättre av att morgonridas. Ska den morgonridas 30 minutter och värmas 15 på tävling? Eller tvärtom? Bör du göra rörelserna när du morgenrider eller på uppvärmningen på tävlingsplatsen?
  • Om du har tränare/förälder/partner/medhjälpare med dig fundera över hur du vill pratas med på framridningen. Jag till exempel tål lite “stryk” i början av min värmning men precis innan jag ska in vill jag helst höra “det är bra här – tänk på detta blabla” medans andra ryttare behöver”jaaa kör hårt!! Rid så det ryker!!”
  • Trava även av din häst efteråt (Om man får, vissa arrangörer låter inte en komma in på framridningen igen.
  • Fundera även på hur din häst ska gå veckan upp till tävling. Ska den ridas mer och hårdare? Eller är den bättre om du rider hårdare veckan innan och lugnare samma vecka?
Sammy funkar bäst när man morgonrider och beroende på hur han har gått där bestämmer vi hur lång framridning han ska ha.

Vi avslutar med en Paul Bryant (amerikansk fotbollstränare) quote

“It´s not the will to win that matters – everyone has that. It´s the will to prepare to win that matters”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *